A Schuller Magyarország szakértője és szakmai tanácsadója, Battyányi József – akinek a nevéhez fűződik számos itthoni és külföldi templom rekonstrukciós festése, mint például az olaszországi Medici-kápolna vagy Felvidéken Esterházy János emlékének épített Szent Kereszt Felmagasztalása-kápolna –, képzi is a szakembereket. Ez a terület a szakmának már olyan ága, ahol tényleg csak a legképzettebb festők tudnak csak dolgozni. Mi őt faggattuk a téma kapcsán. Olvass tovább, hogy megtudd, hogyan zajlik a rekonstrukciós festés egy templom esetében!
Miért érdemes festőnek tanulni?
Elfogultság nélkül mondhatjuk, hogy a festő szakma az egyik legszebb pálya, amit választhat magának az ember. Egyszerre jellemzi a kreativitás, az önállóság, a folyamatos szakmai fejlődés és a tapasztalati úton megszerezhető tudás, miközben a színek, formák és eszközök sokaságával dolgozhatnak. Az újdonságokra és a fejlődésre nyitott szakemberekre élethosszig tartó tanulás vár, mivel folyamatosan jelennek meg új technikák a tradicionálisan elsajátítottak mellett, miközben bővülnek a felhasználható eszközök, melyekkel még könnyebbé vagy tökéletesebbé tehetik munkájukat. Nem meglepő tehát, hogy a jó szakemberek megbecsülést és bizalmat tapasztalhatnak munkájuk során.
Mivel foglalkozik a rekonstrukciós és műemlék helyreállító festő?
A rekonstrukció olyan módszer, mellyel műemléket vagy műemlék jellegű épületeket vagy más alkotásokat állítanak helyre a szakemberek a megmaradt részletek vagy leírások felhasználásával. Ebből következik, hogy azok a festők, akik ilyen jellegű munkákat végeznek, szakmailag kimagasló teljesítményt nyújtanak és pályájuk során kivételes szaktudásra tettek szert.
A rekonstrukciós és műemlék helyreállító festő műemlék jellegű, vagy műemléki épületek felújítási munkálatait végzi. A festő munkája során elengedhetetlen a magas minőségű kivitelezés. A festési, díszítési és mázolási feladatok elvégzéséhez fontos ismerni a hagyományos szakmatörténeti anyagokat, eszközöket, szerszámokat és díszítési technikákat. A tervezés és kivitelezés során nemcsak a szakmai csapat többi tagjával kell szorosan együttműködnie, hanem gyakran szükség van a digitális technikák ismeretére is, mint például a számítógépes anyagvizsgálat, műszeres felületdiagnosztika és anyagösszetétel elemzés számítógép és mikroszkóp segítségével.
Ez a terület jelenleg hiányszakma, melynek oka, hogy a tapasztalt festők is gyakran érzik azt, nincs kellő szaktudásuk ilyen jellegű munkák elvégzésére. Éppen ezért mára már külön képzés foglalkozik a rekonstrukciós és műemlék helyreállító festők szakképesítésével.
Mi a különbség egy templom és egy lakás kifestése között?
Általánosságba véve semmi, mivel minden helyszín esetében mindig a tökéletességre kell törekedni. Azonban abból a szempontból megvizsgálva, hogy az adott térben végzett munka mennyi időn át fogja kiszolgálni az embereket, már sokkal jelentősebb különbség mutatkozik. Egy átlagos belső teret, szobát 5-10 évente újrafestünk, míg egy templom falain 100 év múlva is ugyanannak a minőségnek kell megjelennie. Ebből a szempontból kivételes szaktudást és hatalmas szakmai elismerést hoz, ha egy festő ilyen munkán dolgozik. Hiszen az ő munkáját évszázadok múlva is a templomba látogatók fogják látni.
Paksi Keresztelőkápolna restaurációs festése – esettanulmány
A paksi Keresztelőkápolna egy szecessziós festéssel dekorált barokk templom. Az eddig használaton kívül álló oldalkápolnát kellett keresztelőkápolnaként átalakítani. Az előzetes felmérések és egyeztetések után elkészült a látványterv. A felmérés során azt is meg kellett vizsgálni, mi az, ami megmenthető a kápolnában végzett korábbi munkálatokból. A főszentély mintázatát alapul véve ugyanaz a mintázat jelent meg az új keresztelőkápolnában is, amely emellett teljesen új díszítéseket kapott a templom. Készült egy kis oltár is, ahol egy Mária szobor restaurálásra került sor.
A rekonstrukciós munkálatok egy hónapon át tartottak. Különös nehézséget jelentett, hogy egy minta 74 sablonból állt, melyeket milliméter pontossággal kellett megszerkeszteni és kimérni. Első lépésként a régi mintát kellett eltávolítani és elkészíteni a sablonokat.
A minta megjelenítéséhez 970 alkalommal kellett azt feltamponálni a falra egy nap alatt, mely mind fizikálisan, mind szellemileg megterhelő feladatot jelentett. Ezen kívül kifejezetten összetett volt a munka a színtervezés, a látványtervezés, és a kivitelezés szempontjából, azonban a megrendelő rendkívül elégedett volt a végeredménnyel.
Kattints még több rekonstrukciós munkáért!
A festő szakma számos kihívással és lehetőséggel rendelkezik, így csak az adott szakemberen múlik, mennyit szeretne kihozni a választott pályájából. Annak ellenére, hogy hasonló tudást sajátítottak el, nagy eltérés lehet szakember és szakember között. A folyamatos tudásvágy, fejlődésre való igény olyan szakmai csúcsokra juttathatja a festőket, mint a rekonstrukciós és műemlék helyreállítás.