Amikor lakásunk felújítása vagy kifestése ügyében megbízunk egy vállalkozót, általában előzetes megállapodást kötünk vele szóban vagy írásban. A munkálat kivitelezése során – vagy annak végeztével – azonban előfordul, hogy az elvártaktól eltérő eredményt kapunk, így ilyenkor bizony jogunk van reklamálni.
Mikor jogos a reklamáció?
Az emberek sokszor félnek panaszt emelni a vállalkozóval szemben, mert tartanak az esetleges konfliktustól, vagy azt gondolják, hogy az kukacoskodásnak számít. Azonban fontos tudni, hogy jogunk van elvárni az általunk kifizetett pénzértékkel megegyező minőséget. Ne féljünk tehát konfrontálódni, ha jogos reklamációval állunk elő. Nézzük, melyek a leggyakoribb reklamációt igénylő esetek!
#1
Az egyik leggyakoribb ok a reklamációra, amikor a véglegesként átadott munka nem felel meg a korábban megbeszélt paramétereknek. Például másik szín vagy árnyalat kerül felhasználásra, látható repedések vagy hiányosságok maradnak az érintett felületen, esetleg kitöltetlen részekre bukkanunk utólag. Ilyenkor jogosultak vagyunk reklamálni, hiszen az előzetesen megbeszélt eredménytől eltérő munkát kaptunk.
#2
Egy másik gyakran előforduló probléma a nem megfelelő előkészítés vagy a felületek védelmének elhanyagolása, valamint az így keletkező károkozás. Ha például a festő vállalkozó/vállalkozók nem megfelelően takarják le a környező felületeket a munkájuk során, akkor festékfröccsenések jelentkezhetnek azokon. Ez is okot adhat reklamációra, hiszen a munkavégzés során elvárható módon gondoskodni kell a megrendelő tulajdonának védelméről.
#3
Az is előfordulhat, hogy a vállalkozó saját, korábban vásárolt vagy előző munkából megmaradt, esetleg bontott festékkel dolgozik és nem azzal, amit az elszámolás szerint megrendelőként megvásároltunk és megbeszéltünk vele. Bátran kérdezzünk rá, ha megkérdőjelezhető folyamat veszi kezdetét a felújítás során vagy az átadáskor leszünk a különbségre figyelmesek.
#4
Mint tudjuk, a festés során keletkező hulladékot és maradék festéket semmilyen esetben sem szabad egyszerűen a lefolyóba önteni. A vállalkozónak gondoskodnia kell arról, hogy a festék maradékot összegyűjtse és szakszerűen megsemmisítse, ez általában megállapodás magától értetődő részét képezi. Amennyiben ez nem történik meg, vagy a megbeszéltekkel ellentétes módon történik, szintén okunk adódik a reklamáció eszközével élni.
#5
Adódhatnak olyan problémák is, amelyek csak később jelentkeznek, ilyen például a festék kifakulása vagy egyéb előre nem látható hibák felbukkanása. Ezekben az esetekben érdemes tájékozódni a garanciális javítás lehetőségéről. Fontos tudnivaló: a polgári törvény szabályozza a garanciális javítás időtartamát, ami általában körülbelül 12 hónap. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozónak kötelessége a garanciális javítást elvégezni, még akkor is, ha a probléma csak később, ám egy éven belül jelentkezik.
#6
Nem csak a munkavégzés minőségével kapcsolatos problémák miatt élhetünk a reklamáció jogával. A vállalkozó magatartása és viselkedése is okot adhat a panaszra. Például, ha ittas állapotban érkezik a munkahelyre, dohányzik, vagy egyéb illetlen magatartást tanúsít, természetesen szóvá tehetjük és elvárhatjuk a szakszerű viselkedést.
Problémamentes jogérvényesítés
Amikor festési vagy felújítási munkálatokat végeztetünk, mindig ajánlott írásban rögzített szerződést kötni a kivitelezést végző vállalkozóval. Bár a lakossági megrendelések esetének zömében nincs mindig írásos szerződés, az íratlan megállapodások is kötelezettséget teremthetnek mindkét fél részére. Ha viszont biztosra szeretnénk menni, akkor az a lényeg, hogy legyen valamilyen dokumentum vagy írott megállapodás, ami alapján problémamentesen érvényesíthetjük a jogainkat.
Amennyiben reklamációra kerül sor, és a felek nem tudnak megegyezni, lehetőség van békéltető bizottsághoz fordulni vagy peren kívüli megegyezést kezdeményezni a polgári bíróság előtt. Fontos azonban megjegyezni, hogy a legtöbb esetben a vállalkozó felelős a felmerülő hibákért, hiszen a munkafolyamat minden lépése során ő a felelős döntéshozó, így a teljes munkavégzésért és végeredményért is ő vállalja a felelősséget.
Kölcsönös elégedettség
Összefoglalva az eddigieket elmondhatjuk, hogy megrendelőként bátran el kell várnunk a megegyezés szerinti minőséget és szóvá tennünk, ha valami a megállapodásban foglaltaktól eltérően történik. Ugyanígy festő vállalkozóként fontos figyelembe vennünk a megrendelő szempontjait és a legmagasabb színvonalon végezni a munkákat. Hiszen végezetül mindig az átadott minőség, a megbízhatóság és a kölcsönös elégedettség lesz az alapja a jó megrendelő-vállalkozó viszonynak.