40 év minőség.

A BME Formula Racing Team 2021-es szezonjának driverless versenye

Az alábbi cikkben olvashatjátok a BME Formula Racing Team idei szezonjának következő nagy állomásáról érkezett híreket! Gratulálunk a kiváló teljesítményhez és kitartáshoz! 

A 2021-es versenyszezon zárását csapatunk számára a Formula Student Germany jelentette, amit a megszokott módon a Formula 1-es német nagydíjnak is otthont adó Hockenheimringen rendeztek meg. Az osztrák és magyar versenyektől eltérően ezúttal az önvezető autónkkal, azaz Rozival mérettük meg magunkat a nemzetközi porondon, ahol rajtunk kívül 16 önvezető, továbbá 38 elektromos és 21 belsőégésű motorral hajtott autóval képviseltették magukat a csapatok. Némileg kihívást jelentett, hogy a német korlátozásokból adódóan a szervezők csapatonként mindössze nyolc ember regisztrációját tették lehetővé a szokásos közel húsz főtől eltérően.

Az utazást vasárnap kora este kezdtük meg, amiben nagy szolgálatunkra volt az AG Total Solutions Kft. által biztosított csapatszállító. A közel 1000 kilométeres és majdnem 12 órás út után hétfő reggel 8 órakor kezdtük meg a regisztrációt és a box elfoglalását. A gyors kipakolás és a versenyfelszerelés elrendezése után már délelőtt el is kezdtünk lépdelni a gépátvétel lépcsőfokain kezdve a magasfeszültségű akkumulátorral, majd az autó mechanikus részeivel folytatva. Délután a csapat ketté oszlott és a heti szállásunkon, a kempingben is elfoglaltuk a helyünket.


A második napon befejeztük a mechanikai részegységek ellenőrzését és folytattuk az elektronikai gépátvétellel. Ez magában foglalta az autó alacsonyfeszültségű és magasfeszültségű egységeit is, illetve az önvezetéshez szükséges szenzorok, aktuátorok ellenőrzését. Itt meggyőződtek a szervezők arról, hogy az autó minden tekintetben biztonságosan üzemeltethető és a szabályoknak megfelelően működik. Ez a szakasz tovább nyúlt, mint terveztük, néhány kisebb elektronikai hiba nyomán, így a hátralévő ellenőrzésekre szerda délután tudunk tovább lépni. Ekkor teljesítettük a tilt tesztet, amin az autót egy erre készített szerkezettel 60 fokos szögben megdöntik. Ennek lényege, hogy az autó megdöntött állapotban is mind a négy kerekével a padon maradjon, azaz ne dőljön tovább, valamint folyadékszivárgások sem megengedettek. A nap zárásaként teljesítettük az eső tesztet is, amivel az autó vízhatlanságát ellenőrizték.

Kisebb hullámvasút vette ezen a ponton kezdetét, mivel a nagy lendületet visszavetette egy akkumulátor hiba, amit feltehetően egy alkatrész elhasználódása okozott. Rövid ideig a folytatás is kérdéses volt, de csütörtök délelőtt sikerült megtalálni a probléma forrását és újra működőképes állapotba hoztuk az autót. További kellemetlenség volt, hogy csütörtökön már elkezdődtek a dinamikus versenyszámok, pontosabban a gyorsulás, skidpad és autocross, viszont így még hátra volt számunkra a fékteszt illetve az önvezető vészfék tesztje. Ezeknek teljesítése igénybe vette a nap hátralévő részét, így a célunk a pénteki trackdrive versenyszámon való indulás volt, ahol 10 kört kell teljesítenie az autónak teljesen önállóan.


A pénteki, számunkra a verseny szempontjából utolsó napot a tesztpályán kezdtük, ahol kipróbáltuk, hogy jól működnek-e az autó egyes részei. Ez után kihasználtuk mindkét lehetőségünket a trackdriveon, ahol az első próbálkozásra az autó pár kanyar után elhagyta a pályát. Második nekifutásra az autó képes volt megtenni egy kört, viszont szoftveres hiba miatt a kör végén megállt és nem folytatta a versenyszámot.


A rendezvény utolsó, szombati napját az elektromos és belsőégésű kategória endurance versenyszámának megtekintésével és a csomagjaink összepakolásával töltöttük.
Sajnos a többi versenyhez képest nem tudtunk eredményesen zárni az önvezető autóval elindult versenyen, de nagyon sok tapasztalatot gyűjtött a csapat, amikből sokat tudunk hasznosítani a következő szezonban.

Megosztás